onsdag, 13 september 2017 06:19

CASE: Plejecentret Sølund

Plejecentret Sølund ligger ud til søerne i København og er et aktivt plejecenter med et hav af aktivitetsudbud. Plejecentret kan huse op til 156 beboere fordelt på ejendommens seks etager. Plejecentret Sølund tilbyder blandt andet musikaktiviteter, biograf og frisør og inviterer beboerne til menuplanlægningen med køkkenchefen.

Alle dage på plejecentret starter ud med et morgenmøde, hvor den ansvarlige medarbejder gennemgår dagens opgaver og beboerne sammen med medarbejderne. Her bruger medarbejderne ca. en halv time på at klæde alle på til den kommende dag, og sørger dermed for at alle medarbejdere har et fælles overblik over dagen.

Førhen brugte plejecentret whiteboards, når personalet skulle danne sig et overblik over beboerne og dagens opgaver. Her symboliserede forskellige farvede magneter forskellige opgaver, og hver beboer havde et navneskilt. Når en ny dag startede, blev tavlen hvisket ren og medarbejderne kunne i fællesskab udfylde felterne for den nye dag. 

sølund1

 

På Plejecentret Sølund var der et ønske om, at udskifte whiteboardet med en digital løsning, hvorfor de indgik et samarbejde med VisioSign omkring udviklingen af dette. Beboertavlen består af en touchskærm, som muliggør, at flytte på elementerne, videre en iPlayer med software udviklet af VisioSign. Beboertavlen er at finde på hver etage på plejecentret, hvilket svarer til en pr. afdeling.

Faglig koordinator på Plejecentret Sølund, Susanne Henriksen, lægger gerne information ind i systemet et par dage frem i tiden, for at skabe et overblik frem i tiden. Medarbejderne bruger sommetider tavlen til at gå et par dage frem, for at se hvilke medarbejdere de skal arbejde sammen med og hvilke opgaver der måtte komme. Herudover er det ikke hver weekend Susanne er på arbejde, hvorfor det letter arbejdet for den weekendansvarlige medarbejder, at hun har lagt det faste skema ind i systemet. Den weekendansvarlige medarbejder skal altså kun forholde sig til evt. ændringer, og da beboertavlen er med touch, er der mulighed for at flytte på elementerne direkte på skærmen.

Beboertavlen har også et kontrolelement. På samme måde som man kan gå frem i tiden, er det også muligt at gå tilbage i tiden. Medarbejderne eller den ansvarlige har altså mulighed for at gå tilbage, for at se hvem der var på arbejde og ansvarlig for den pågældende beboer. Herudover kan medarbejderne krydse af på tavlen, når de har løst en af deres opgaver. Den efterfølgende dag vil den ansvarlige kunne få et overblik over uløste opgaver fra den forrige dag, samt se hvilken medarbejder, som stod med ansvaret for opgaven.

”Beboertavlen er med til at give os et dagligt overblik over vores beboer og opgaverne. Hvis jeg skal op på en anden afdeling for at hjælpe til, starter jeg i personalestuen, hvor jeg kan danne mig overblikket på beboertavlen.”
Susanne Henriksen, Faglig koordinator, Sølund.

Beboertavlen er i modsætning til det tidligere whiteboard knapt så hektisk, da det blandt andet er dynamisk og altid opdateret.

”Det er virkelig fedt, at det giver så meget overblik. Samtidig kan jeg også se, hvem jeg skal på arbejde med i morgen eksempelvis. Jeg kan også ud fra tavlen gennemskue, hvor mine kollegaer befinder sig, hvis jeg har brug for hjælp.”
Medarbejder, Sølund.

Ud over plejecenterets seks beboertavler, som befinder sig på hver sin etage, har de også en informationsskærm ved indgangspartiet. Denne informationsskærm understøtter en overordnet strategi fra Københavns Kommune, og er med til at strømline kommunikationen i kommunen. Informationsskærmen fortæller hvem plejecentret er, hvad der sker og mange andre ting om plejecentret. Dette er med til at aflaste personalet på plejecentret, da man besøgende finder deres informationer på informationsskærmen inden de når receptionen.